2011-04-19; Bezoek aan Malaga

19 april 2011 - Málaga, Spanje

SAM_0564-550; klaar voor de processie van vanavond SAM_0568-550; Het lijkt wel de tribune in de Arena SAM_0584-550;2011-04-19;Interieur kathedraal Malaga SAM_0616-550;2011-04-19;Het ‘Alcazaba’  in Malaga

Het is vandaag een wat bewolkte dag en we besluiten naar Malaga te gaan.Dat doe we met de bus die ons er in een uurtje rijden naar toe brengt.

Het is de week voor Pasen, de zg ‘Semana Santa’ en dat wordt in Spanje op bijzondere wijze wordt gevierd.
In vrijwel alle steden en dorpen trekken ’s avonds (boete) processies door de stad die enorm veel bekijks trekken.

Wikipedia zegt er het volgende over:
De Semana Santa is de in Spaanstalige landen gebruikte benaming voor de Goede Week, de week voor Pasen, die daar buitengewoon uitbundig wordt vormgegeven. In andere katholieke landen worden in deze week alle beelden met paarse doeken afgedekt, de klokken zwijgen en het orgel blijft onberoerd. In Spanje en Zuid-Amerika daarentegen trekken processies uit die in een uiterst barokke vormgeving en met groots vertoon het lijden van Christus en Maria in de straten tegenwoordig stellen. Kenmerkend zijn de grote beeldengroepen die op vergulde platformen (paso's) worden rondgedragen. Over het algemeen heeft elke processie een paso met een tafereel uit het lijden van Christus en een paso met een droeve Maria. Deze processies zijn in essentie boeteprocessies. Er lopen steevast boetelingen in mee, die kleding dragen met puntvormige maskers, om de anonimiteit te waarborgen. De kostuums zijn later door de (overigens sterk anti-katholieke) Amerikaanse Ku Klux Klan geleend, waardoor het beeld van de Spaanse boeteling in het westen een sterk negatieve connotatie heeft gekregen.

Malaga staat helemaal in het teken van die processies; in de belangrijkste straat en op het grote stadsplein zijn tribunes opgesteld om zoveel mogelijk mensen het schouwspel te kunnen laten zien; zie de foto’s
Dit filmpje geeft een indruk van een processie: Processie Semana Santa

Carola gaat winkelen en Joop gaat de stad bekijken, o.a. de prachtige Kathedraal en de ruines van de vroegere vesting Malaga, nu ‘Alcazaba’ genoemd.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ramon:
    2 mei 2011
    Ha Joop en Carola,
    Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie nog in Malaga? Is het weer al een beetje beter dan de laatste foto's?
    Nog een fijne vakantie! Ook namens Nienke.
    Groeten uit Amsterdam!!
    Ramon
  2. Elize en Eric:
    24 mei 2011
    Hoi Joop en Carola,

Wij volgen zo af en toe jullie blog om te zien hoe jullie het maken en of jullie een beetje genieten.
    We vinden het een beetje vreemd dat het hier al ruim 3 weken verlaten is.
    Gaat het wel een beetje goed met jullie? Geen Spaans ravijn in gereden ofzo? Fietsen zou je toch niet meer doen in het buitenland.
    Misschien dat jullie in de middle of nowhere zitten en geen internet hebben.....

In ieder geval nog heel veel plezier. We houden het hier in de gaten.

Groetjes Elize en Eric